Pokračujeme v psaní deníčku pozitivního upevňování. Za námi je 5 a 6 týden a opět jsme se naučili spousty nových věcí o které se s Vámi podělím.
Pátý týden:
Tento týden jsem neučila vcelku nic nového, jen jsem u všeho, co Červík zná zvyšovala kritéria.
Jediná novinka, kterou jsem přidala byl oční kontakt.
- Tvoje volba – výběr mezi více pamlsky, kontrola na misku s pamlsky, kontrola na padající pamlsek.
- Kontrola na hračku: NT+drž, po signálu pro „pust“, pokud neřeknu „drž“ čekám na sednutí (když si sedne, tak pokud se dívm na Červíka očekávám oční kontakt, následuje „drž“, pokud se dívám na hračku, očekávám pohled na hračku, následuje „drž“), výběr mezi dvěma hračkami (po povelu „drž“ si může vzít tu, na kterou se dívám).
Při přetahování po „výhře“ nechávám Červíkovi hračku déle, čekám s nataženou rukou, až se ke mně vrátí.
Sedni má už vysokou hodnotu. Červík ví, že spousta báječných věcí bude, pokud bude vzorně sedět, takže opět zvyšujeme kritéria: při připínání a odepínání z vodítka, přede všemi dveřmi, u přechodů – moje kritéria jsou ta, že přes přechod jdou psi VŽDY u nohy, kdežto při přecházení silnice bez přechodu jdou buď u nohy (větší silnice), nebo přeběhnou na povel „Jdi na druhou stranu“.
Stejně tak, když potkáme psy, tak už mi nestačí, jen klid na vodítku, vyžaduji sednutí, za pejskem může jít (nepoužívám „volno“, ale „můžeš“).
Šestý týden:
Přidala jsem dvě novinky novinky, první je otočka (na obě ruce na obě strany) učená na NT (ne čisté tvarování, ale cílení). Původně jsem jen zkoušela, jak hezky Červík chodí na NT, no a když už mu to tak šlo, tak jsme rovnou zůstali u otoček ;o).
Druhou je signál pro pouštění z vodítka (posléze jsme ho přidala i pro připínání). Když chci Červíka odepnout, tak dvakrát cvaknu karabinou, Červík se posadí (už důvěrně známé chování) a čeká na uvolňující povel.
S Červíkem navštěvujeme různá prostředí (školka, Vaňkovka, Hornbach, podchod, nádraží…) a všude si s ním hraji. Chci, aby se naučil, že nejlepší je hra se mnou, ať je kolem jakýkoli „šum“. Když přijdeme do nového prostředí, tak se chvíli jen přetahujeme, posléze zkusím 3..2..1.., sedni-drž, NT-drž (vždy v novém prostředí snížím kritéria již naučeného – např. doma se při NT dotýká opakovaně, v novém prostředí za začátek stačí jeden dotyk, pak dva a více..).
Stále pokračujeme ve hře „podívej se na“ (na cokoli, co je, nebo by mohlo býti podezřelé, či co Červíka hodně láká).
U cyklistů, běžců, bruslařů, běžících dětí učím sednutí (dobře si vzpomínám, jak mě se Sidem ze začátku trápilo honění kol, takže opět jedna prevence, vytvoření chování neslučujícího se s případným chováním nežádoucím).
Autor a foto: Petra Marečková
O autorovi:
Petra Marečková
Agility se věnuji 9. rokem, z toho 3 roky vedu tréninky na KK VFU. Dva roky pořádám semináře pozitivní motivace, od ledna tohoto roku vedu i pravidelné hodiny pozitivky. Od července budu působit také v nově otevřeném výcvikovém centru Psí Park. Mám dvanáctiletou kříženku Ájku a devítitýdenní bordeří štěndo Červíka.
Se psy pracuji pouze pomocí pozitivního upevňování.