Taneční škola pro pejsky (I.): točme se dokolečka dokola

TRÉNINKOVÉ VIDEO: Pobavíte sebe, známé, ale hlavně svého pejska – většina z nich se ráda učí novým věcem a umět dokonce tancovat? Při namlouvání mezi pejsky dokonalý trumf! Ano, další díl naší taneční školy je tady! Výsledek: Stojíme blízko u předmětu, držíme ho nebo se o nás opírá a pes obíhá kolem něj. Můj povel: […]

TRÉNINKOVÉ VIDEO: Pobavíte sebe, známé, ale hlavně svého pejska – většina z nich se ráda učí novým věcem a umět dokonce tancovat? Při namlouvání mezi pejsky dokonalý trumf! Ano, další díl naší taneční školy je tady!

Výsledek: Stojíme blízko u předmětu, držíme ho nebo se o nás opírá a pes obíhá kolem něj.
Můj povel: ROUND, DOR
Pomůcky: deštník (koště, atd.), hračka, pamlsky, popř. klikr

Necvičím podle přesných pravidel pozitivní motivace, která je dnes tak velice moderní. Cvičím s klikrem tak, aby postup vždy vyhovoval mým psům. Mám kříženku Vinnie, kterou jsem si v 1 roce vzala z útulku. Jsou jí 4 roky, cvičí s pomocí klikru. Kdybych se jí snažila něco ukázat a pomoci jí, začne na mě štěkat a běhat kolem. Vše si musí vymyslet sama. Mým druhým psem je malý münsterlandský ohař Connie. Je jí 5 let. Od štěněte do 2 let se učila pouze pomocí ukazování a musím říct, že jí to vyhovovalo, ale nebyla jsem schopna ji naučit nic složitějšího. S příchodem Vinnie jsem přešla na klikr, což  Connie vyhovuje napůl. Myslím si spíš, že klikr pomáhá mně celý cvik rozkouskovat a učit po malých krůčkách. Connie se stejně ve většině případů spoléhá na mě, jak jí napovím. Jsou prostě úplně odlišné.

Jak na to krok za krokem:

  1. Odměníme každé podívání (každý zájem) na předmět, se kterým budeme pracovat. Opakujeme 2 – 3x.
  2. Necháme psa udělat alespoň krok ve směru, kterým bude později obíhat (ze začátku netrváme na kroku, odměníme jakýkoli pohyb vpřed).
  3. Postupně zvyšujeme kritéria na 2, 3, 4 kroky. Pamlsek házíme ve směru, kterým bude pes pokračovat. Velice se tím zjednoduší a zrychlí postup.
  4. Zvyšováním počtu kroků se dostaneme až na 1 celé oběhnutí, které několikrát opakujeme, a stále házíme psovi pamlsek dál ve směru pohybu.
  5. Počet oběhnutí pořád zvyšujeme – nejprve 1,5, pak 2, pak 3. Neustále však měníme počet, za který psa odměníme. Pes se nesmí naučit, že za 2 oběhnutí je odměna a dost.
  6. Jakmile pes dělá trik automaticky, přidáme povel (v tomto bodě  chvíli zůstaneme).
  7. Začneme odměňovat pokusy udělané pouze na povel. Měníme předmět, který pes obíhá (při změně však na chvíli snižujeme kritéria).
  8. Postupně přidáváme i náš pohyb. Nejprve pouze mírně přešlapujeme na místě, poté chodíme dokola ve i proti směru, kterým se pes pohybuje.
  9. Např. deštník používáme i při jiných tricích, pes ho ale obíhá jen na náš povel a je mu jedno, jestli stojíme na místě, klečíme nebo se pohybujeme.
  10. Zařadíme tento cvik do sestav.

Autor a foto/video: Daniela Lešáková

O autorovi: Daniela Lešáková

Výcviku psů se věnuji od ledna roku 2007, kdy jsem nastoupila do řady mezi vlčáky se svým prvním psem – jorkšírem. O skoro rok a půl později přibyla do smečky Connie (malý münsterlandský ohař). A konečně v roce 2010 jsem si přivedla domů 1 rok starou fenku křížence Vinnie. Momentálně běhám 6. rokem agility (Connie i Vinnie jsou v kategorii LA2), věnuji se učení různých triků a okrajově zkouším s ohařkou bikejöring. Dále chovám africké šneky – lissachatiny. Při výcviku se neřídím striktně jen jednou metodou, ale kombinuji více zdrojů v jednu, která mým psům vyhovuje.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *